SK 8: Kraje žiadajú posilnenie svojich kompetencií pri obstarávaní prímestskej autobusovej dopravy

Publikované: 26.11.2021/ Aktualizované: 22.02.2022

„Aktuálna situácia v oblasti prímestskej autobusovej dopravy je z pohľadu samosprávnych krajov neudržateľná a doplácajú na ňu obyvatelia. Kraje sú objednávatelia služieb vo verejnom záujme a zodpovedajú za dostupnosť dopravy. Súčasne však nedisponujú dostatočnými oporami v legislatíve. Preto budeme apelovať na vládu a požadovať zriadenie pracovnej skupiny, ktorá by mala prísť s návrhmi na urýchlené vyriešenie tejto situácie prostredníctvom vytvorenia nového zákona o verejnej doprave a súvisiacich zmien v zákone o verejnom obstarávaní,“ uviedol predseda SK 8 a trnavský župan Jozef Viskupič s tým, že návrhy pracovnej skupiny by mala schváliť vláda a následne Národná rada SR.

V pracovnej skupine by mali byť zástupcovia SK 8, Ministerstva dopravy a výstavby SR a Úradu pre verejné obstarávanie. Budú reagovať na doterajšie negatívne skúsenosti samosprávnych krajov s obstarávaním služieb prímestskej autobusovej dopravy, ktoré sú vyústením dlhodobo neriešených problémov. Na zasadnutia skupiny môžu byť prizvaní aj zástupcovia miest, ktorí čelia podobným výzvam pri zabezpečovaní mestskej autobusovej dopravy.

Podľa Viskupiča „situácia, ktorú dnes zažíva Bratislavský samosprávny kraj a jeho obyvatelia, je vyústením dlhodobo nahromadených problémov pri obstarávaní dopravy vo verejnom záujme. V minulosti sa jej riešenie odkladalo prostredníctvom predlžovania zmlúv dodatkami, ktoré už podľa európskych smerníc nemôžu byť uzatvárané. Aktuálne vedenia krajov teda musia riešiť problémy, ktoré nezapríčinili. Sme presvedčení, že obyvatelia Slovenska nemôžu byť rukojemníkmi poťahovačiek medzi dopravcami a Úradom pre verejné obstarávanie. Preto je nevyhnutné, aby bolo posilnené postavenie samosprávnych krajov v rámci verejného obstarávania, ako aj následnej účinnosti zmlúv tak, aby sme dokázali efektívne zabezpečiť dostupnosť verejnej dopravy. Práve v nej totiž vidíme budúcnosť udržateľnej mobility.“

SK 8 vníma nevyhnutnosť dve skupiny problémov. Po prvé je podľa županky a županov treba narovnať asymetrický vzťah aktuálnych dopravcov voči konkurencií i krajom. Súčasne je podľa nich potrebné vyriešiť problém obštrukcií, ktorými môžu uchádzači v konečnom dôsledku dostať kraje pod časový tlak. SK 8 navrhuje prijať úpravu, ktorá zabezpečí, že účelové a zjavne neopodstatnené námietky nebudú dôvodom na prerušenie procesu verejného obstarávania.

„Po včerajšom rokovaní SK 8 je zrejmé, že stav, ktorý nastal pri obstarávaní dopravy, nie je len problémom Bratislavského, Banskobystrického či Trnavského samosprávneho kraja. Je to problém, ktorý sa dotkne aj zvyšných samosprávnych krajov a niektorých miest, ktoré budú nútené obstarávať takúto službu,“ uviedol bratislavský župan Juraj Droba.

Konferencia SK 8 „20 rokov samosprávnych krajov“, ktorá sa mala konať vo štvrtok 25. novembra 2021, bola vzhľadom na prijatie opatrení na zabránenie šírenia nového koronavírusu vládou SR presunutá na neskorší termín, ktorý bude zverejnený čoskoro.

Všetkých osem samosprávnych krajov je od roku 2006 združených v SK 8, ktoré už 15 rokov háji záujmy regiónov a obyvateľov Slovenska.

Jozef Viskupič, predseda SK 8 a trnavský župan

Prečítajte si tiež

Prejsť na odber noviniek
Boli tieto informácie pre vás užitočné?
ÁnoNie
Send this to a friend
Trnavský samosprávny kraj

FREE
VIEW