Memorandum medzi Slovenskom a Maďarskom

Publikované: 12.12.2013 | Naposledy aktualizované 21.02.2022
12.12.2013

Na pôde maďarského parlamentu v Budapešti podpísali 2. júla predstavitelia vlád a regionálnych samospráv Slovenska a Maďarska memorandá, ktoré prinesú rozvoj prihraničných regiónov a zlepšia situáciu v oblasti elektrotechnického priemyslu, obchodu a investícií. Okrem Róberta Fica a Viktora Orbána sa slávnostného aktu zúčastnili aj ministri z každej vlády a župani prihraničných regiónov. Nechýbal medzi nimi ani predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš. Spolu s ním do Budapešti odcestoval aj podpredseda TTSK József Kvarda. „Táto spolupráca sa týka najbližších rokov 2014 – 2020. TTSK sa dotýkajú dva dôležité projekty. Tým prvým je spustenie kompy medzi mestami Dunaremete a Gabčíkovom, ku ktorému by malo dôjsť 26. júla. A v budúcnosti aj spustenie kompy na trati Dunakility – Dobrohošť," uviedol Kvarda a dodal: „Druhým projektom je skultúrnenie prostredia medzi bývalými hraničnými prechodmi medzi Medveďovom a maďarskou obcou Vámosszabadi. Z minulosti tu zostali objekty, ktoré sa buď odstránia alebo opravia  za účelom skvalitnenia turizmu." Celkovo sa do roku 2020 uskutoční až dvadsaťpäť podobných projektov.
Ďalšou víziou pre nasledujúce obdobie je spustenie Dunajbusu. „V rámci cezhraničnej spolupráce Slovensko – Maďarsko získal z eurofondov peniaze istý podnikateľ zo Šamorína. Vznikla tak štúdia, či je tento projekt uskutočniteľný v praxi. Zmysel to má a je to realizovateľné. Laicky povedané, Dunajbus je vlastne vodný autobus, ktorý by zvážal ľudí z vodných plôch pri Šamoríne až do Bratislavy."
Pokiaľ by tento projekt nevyšiel šamorínskemu podnikateľovi, pustil by sa do neho EZÚS (Európske zoskupenie územnej spolupráce), ktorého je TTSK momentálne predsedajúcou župou. „Toto plavidlo by v budúcnosti mohlo ísť až do rakúskeho Hainburgu a maďarského Rábu či Györu. V tomto prípade by nešlo len o rozvoj cestovného ruchu, ale najmä o uľahčenie života ľuďom, ktorí cestujú po tejto trase do práce a v čase dopravnej špičky im to trvá celé hodiny."
Pravdepodobne cez Regionálny operačný program (ROP) by sa riešila aj rekonštrukcia mostu v Medveďove. „V tomto prípade ide o veľký objem financií potrebných na túto rekonštrukciu. Preto sa tento projekt nezmestil do cezhraničnej spolupráce, ale mal by sa riešiť cez ROP alebo cez iný program," uzavrel Kvarda informácie o plánoch na najbližšie roky.
Tatiana Brezinská

Prečítajte si tiež

Boli tieto informácie pre vás užitočné?
ÁnoNie
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram