Svetový deň životného prostredia

Zem máme len jednu! Pod týmto názvom sa niesla v roku 1972 prvá konferencia OSN o životnom prostredí, uskutočnená v Štokholme. Zúčastnilo sa jej 112 štátov, ktoré schválili Deklaráciu o životnom prostredí človeka s 25 zásadami na zachovanie a zlepšenie života na Zemi. Pred vyše polstoročím, po prvýkrát v histórii sveta, účastníci konferencie deklarovali právo človeka na priaznivé životné prostredie a navrhli globálny systém pozorovania Zeme.

Pod pojmom životné prostredie rozumieme všetky biotické a abiotické zložky prírody, ktoré nás vo väčšej či menšej miere obklopujú a ovplyvňujú. Životné prostredie nepozná hranice a geografické usporiadanie sveta, lebo Zem je len jedna. V životnom prostredí sú všetky zložky vzájomne prepojené a v neustálej interakcii. Každá akcia spúšťa reakciu.

V tejto súvislosti bol v roku 1972 schválený Environmentálny program OSN (UNEP) a Valné zhromaždenie OSN vyhlásilo 5. jún za Svetový deň životného prostredia.

Cieľom dnešného dňa je upriamiť pozornosť na problémy životného prostredia, ktoré presahujú hranice štátov a kontinentov a vyžadujú si spoluprácu na medzinárodnej úrovni. Patrí sem ochrana ovzdušia a ozónovej vrstvy Zeme podmieňujúca vznik kyslých dažďov a skleníkový efekt a s nimi súvisiace znečistenie ďalších zložiek životného prostredia.

Doprava je odvetvie, ktoré v súčasnosti patrí medzi najväčších znečisťovateľov životného prostredia. Nič nevyrába, iba energiu spotrebováva. Napriek tomu sme na nej životne závislí. Ovplyvňuje náš každodenný pohyb za prácou, zdravotnou starostlivosťou, kultúrou, vzdelaním, či voľnočasovými aktivitami.

Za zmienku však stojí je zmena, ktorá nastane na Slovensku od 1. júla 2025. Súvisí s európskou smernicou Eurovignette a jej cieľom je znížiť emisie COdo roku 2030 o 30%. Systém Eurovignette je v niekoľkých európskych krajinách určený na reguláciu používania konkrétnych ciest ťažkými nákladnými vozidlami. Zmena, ktorá sa nás týka, je zameraná na elektrifikáciu, alebo aspoň tzv. omladenie vozového parku nákladných automobilov a autobusov. Výška mýta bude zahŕňať poplatky za infraštruktúru, emisie COa znečistenie ovzdušia, pričom najnižšie mýto uhradia nákladné vozidlá s najvyššou emisnou triedou, teda s najnižšími dopadmi na životné prostredie. Európska smernica presne určuje aj využitie týchto poplatkov. Časť mýta môže byť investovaná výlučne do environmentálnych opatrení, ktoré zvyšujú udržateľnosť, ako sú napríklad obnovy mokradí, ekodukty, protihlukové steny a pod.

Našou povinnosťou je životné prostredie chrániť a zachovať ho vrátane všetkých jeho ekosystémových služieb pre budúce generácie. V rámci projektu Clean Mobility podporujeme prostredníctvom viacerých opatrení trvalo udržateľné a ekologické riešenia v doprave. Súčasťou našej činnosti sú praktické riešenia pre environmentálnu, nízkouhlíkovú a bezpečnejšiu sieť dopravy a služieb v regióne Trnavského samosprávneho kraja.

Prečítajte si tiež

Prejsť na odber noviniek