Agáta Mikulová z Trnavského kraja zážitkov: Staviame na kvalite, autentickosti, histórii a inšpiratívnych osobnostiach

Cestovný ruch v Trnavskom kraji zažíva nevídaný rozmach. Čísla hovoria jasne: počet turistov sa vrátil na rekordnú úroveň spred pandémie. Rozvoj destinácie má na starosti krajská organizácia cestovného ruchu, ktorej riaditeľku sme vyspovedali na prelome letnej a jesennej časti sezóny.
Čo je hlavná myšlienka Trnavského kraja zážitkov? Aké posolstvo chcete návštevníkom sprostredkovať?
Pod našou značkou predstavujeme návštevníkom výletnú destináciu bohatú na zaujímavé netradičné zážitky. Trnavský kraj je veľmi rôznorodý, čo je výhodou. Máme všetko od pieskových dún na Záhorí, cez svetoznáme kúpele Piešťany, kráľovskú Trnavu až po Matúšovu zem a Žitný ostrov s termálnymi kúpaliskami a skvelou gastronómiou.
Ako hodnotíte toto leto?
Túto sezónu hodnotím pozitívne. V prvom polroku 2025 narástla návštevnosť Trnavského kraja medziročne o 5 % a za rovnakým obdobím roka 2019, ktorý bol z pohľadu cestovného ruchu rekordný, zaostala iba o 0,11 %.
Rástol aj počet turistov z Izraela. V júni 2025 sa v Trnavskom kraji postarali 4.174 prenocovaní, čo je medziročný nárast o 15 %. A to hlavne vďaka pokračovaniu priameho leteckého spojenia medzi Tel Avivom a Piešťanmi, ktoré je impulzom pre župné letisko i pre celý región.
Pokračovali sme v našich obľúbených výletoch pre organizované skupiny ako je TurboVýlet spojený s exkurziou vo Vodnej elektrárni Gabčíkovo a kúpaním sa v thermalparkoch na Žitnom ostrove. Pripravili sme tiež jarné Lesopotulky po Malých Karpatoch, ktoré pokračujú aj na jeseň.
Prostredníctvom splavov v nezvyčajných termínoch predstavujeme Trnavský kraj zážitkov ako destináciu, ktorá má čo ponúknuť aj vodákom. Boli sme tiež partnerom festivalu Pro Musica Nostra Tyrnaviensi, ktorý milovníkov hudby láka na zaujímavé miesta – koncerty sa konali napríklad pri zrekonštruovanom Vodnom mlyne Tomášikovo, o ktorý sa stará župné Vlastivedné múzeum v Galante.
Aké zážitky boli medzi turistami najobľúbenejšie?
Veľkej obľube sa tešili kyvadlové autobusy Smolenická fčela a Krupanská fčela, vďaka ktorým môžu spoznávať krásy okolia Smoleníc aj Dolnej Krupej, bez toho aby prišli do destinácie autom. Už samotnú cestu vnímame ako súčasť zážitku.
K mimoriadne úspešným opäť patrilo aj podujatie Rozáriom hudby v Dolnej Krupej, ktoré má za sebou už 5. ročník. Letnú sezónu sme uzavreli (ne)konferenciou Gastrolove, ktorá sa konala v Piešťanoch pri príležitosti Svetového dňa cestovného ruchu.
Aké novinky ste pripravili pre návštevníkov v tejto sezóne?
Podarilo sa nám zapojiť vinárov z našej destinácie do existujúceho vinárskeho produktu Oblastnej organizácie cestovného ruchu Malé Karpaty. Otvorené viechy sú konceptom, vďaka ktorému turisti môžu navštíviť rôzne historické pivnice, dvory, vinohrady s autentickou atmosférou a ochutnať skvelé vína z Malokarpatskej oblasti.
Zaujímavé sú aj výletné autobusy Hop and Chill z dielne Rezortu Piešťany, ktoré návštevníkom Piešťan ponúkajú možnosť spoznávať ľudové tradície obce Krakovany aj zaujímavosti mesta Hlohovec. Teší ma, že pri tomto projekte sme mohli odovzdať naše skúsenosti z prípravy a realizácie našich produktov. Nakoľko naša organizácia je pre svojich členov, kolegov dôležitým partnerom s expertízou, podporou, aby sa nám spoločne darilo posúvať rozvoj našej destinácie dopredu. Je to pre nás veľmi dôležité sa vzájomne podporovať aj keď v tejto dobe to nie je bežné.
Ktorá novinka vám najviac prirástla k srdcu?
Mám radosť, že sme po zodpovednej príprave vydali prvé číslo magazínu Trnavel, ktorý predstavuje cez rozhovory, rôzne reportáže či poviedku to najzaujímavejšie v našej destinácií pre domácich aj zahraničných návštevníkov.
Teší ma, že sme rozšírili zážitkového vzdelávanie pre župné stredné školy o ďalšie témy ako je kultúra, história a prírodné vedy. Minulý rok sme začali s technickými vedami. Cieľom je vzbudiť v mladých ľuďoch záujem štúdium daných odborov, ale tiež predstaviť im destináciu, aby ju spoznávali a šírili jej dobré meno.
Čo hovoria zahraniční turisti? Čo ich najviac zaujalo?
Izraelskí návštevníci, ale aj turisti z arabských štátov, sú veľmi potešení bezpečnou, pokojnou, srdečnou atmosférou našej destinácie. Oceňujú veľa zelene a aj príjemnú klímu. Patria medzi náročnejších návštevníkov, dôraz kladú na kvalitu služieb. O to viac nás teší úspech na týchto trhoch, pretože sa im dlhodobo venujeme nielen propagáciou, ale aj zlepšovaním dostupnosti a kvality služieb.
Príjemným prekvapením pre turistov je krajské mesto Trnava, ktoré je bohaté históriou, ale aj svojim genius loci – kaviarničky, obchodíky, trhy. Táto atmosféra si získala nie jedného nášho návštevníka či obchodného partnera.
Aká spätná väzba vás potešila?
Som rada, že naše zážitkové prehliadky Piešťany podľa Wintera motivovali prvých návštevníkov z Českej republiky, aby dovolenkovali v našej destinácii. Najprv si kúpili prehliadku a až následne riešili ubytovanie a ďalší program. Takže prvým impulzom zavítať do Trnavského kraja bol práve zážitkový produkt z našej dielne.
Toto je pre mňa veľmi silný moment. Po pandémii sa totiž zmenila aj kúpyschopnosť a správanie turistov. Sme vo veľkej konkurencii okolitých destinácii, preto je nevyhnutné, aby sme sa odlíšili marketingom aj produktami cestovného ruchu. A to sa nám darí.
Aký zážitok z Trnavského kraja by ste vy sama odporučili ako „must-try“ pre niekoho, kto tu ešte nikdy nebol?
Je ich veľa a záleží, či ide o slovenského návštevníka alebo zahraničného. Už som ich aj spomenula, no z mojich najobľúbenejších zážitkov, ktoré ponúkame sú Rozárium hudby, TurboVýlet, splavy na Dunajských ramenách a prehliadky Piešťan podľa Wintera.
Náš kraj však ponúka veľké množstvo prehliadok, výletov, ochutnávok medoviny, vína či iných špecialít. V Trnavskom kraji máme dve špičkové medovinárstva, ktorých produkty zaznamenali viacero úspechov vo svetovej konkurencii. Pozývam tiež všetkých domácich, aby sa zoznámili s pokladmi, ktoré máme za rohom.
Tento rozhovor nájdete aj v treťom vydaní časopisu Tvoríme kraj.