Participácia študentov ako súčasť rozhodovania o verejnom priestore

Opäť sme po roku zavítali do Spojenej školy J. Bottu v Trnave, aby sme posledný májový týždeň spolu s novými druhákmi absolvovali workshop o udržateľnej mobilite.
Náš workshop tvorí interaktívny koncept, počas ktorého sa študenti dozvedia informácie o všetkých formách čistej a udržateľnej mobility, jej zdravotných prínosoch pre človeka ako aj dopadoch na naše životné prostredie. Súčasťou prezentácie sú príklady z dobrej praxe zo zahraničia zamerané predovšetkým na zmenu frekventovaných mestských obytných častí na prostredie vhodné a bezpečné pre nás všetkých. V rámci workshopu študentov oboznamujeme aj s novými dopravným situáciami a značkami zavedenými v niektorých krajinách Európy.
Našim cieľom je študentov vtiahnuť do centra diania verejného života v mestách a obciach a vložiť trošku zodpovednosť za ich budúci stav, aj keď len teoreticky, do ich rúk. Nechať mladým ľuďom priestor a čas premyslieť si, čo by vo svojom okolí chceli reálne mať alebo zmeniť. Počas skupinových aktivít sa spolu s nami „zahrali“ na primátorov a starostov a navrhli si vlastné ideálne mesto ako miesto pre život nás všetkých. Museli brať ohľad na všetky vekové kategórie obyvateľov mesta a tomu prispôsobovať verejný priestor. Všeobecne je táto aktivita študentami veľmi pozitívne vnímaná, pričom oceňujú, že im v tak dôležitej situácii, akou je správa mesta/obce, dávame priestor na rozhodovanie. A rovnako to bolo aj na tomto trnavskom gymnáziu.
Študenti si razom uvedomili dôležitosť rozhodovacích procesov a zodpovedne pristúpili k zadaniu. Vypracovali skvelý návrh dokonalého mesta. Veríme, že keď raz doštudujú a dospejú, budú mať o zodpovedné riadenie samospráv záujem.
Zároveň nám dali spätnú väzbu ich vlastného vnímania verejného priestoru. Je zrejmé, že keď majú mladí ľudia správne príklady, dostatok informácií a jasný cieľ, dokážu aj nemožné. Týmto by sme chceli apelovať na všetky samosprávy v súvislosti s ďalším plánovaním a rozvojom verejných priestranstiev: „Berte do úvahy aj názory detí, tínedžerov a mladých ľudí. Ich názor na vec je veľmi dôležitý, lebo aj oni sú súčasťou verejného priestoru, v ktorom sa chcú cítiť dobre a bezpečne. Mali by na týchto aktivitách participovať a byť aj súčasťou rozhodovania.“