„Školy menia žiakov, žiaci menia školy...,“ píše študentka Nikoleta Kutálková

Publikované: 10.02.2020/ Aktualizované: 21.02.2022

Krátka prezentácia oboznámila žiakov o výhodách i postupe celého projektu, ktorého cieľom je finančne prispieť na zlepšenie klímy a výučby na škole. Každý žiak má možnosť navrhnúť projekt, ktorý by prispel k zlepšeniu školskej atmosféry. Žiaci svoje nápady vložia na papier, vypočítajú sumu, ktorá však nesmie presiahnuť 500 eur a odôvodnia, prečo by mal byť zvolený práve ich návrh.

Vedenie školy schváli zrealizovateľné projekty, z ktorých bude vybraných 10 najlepších. V rámci kampane môžu žiaci osloviť svojich budúcich voličov rozvešaním plagátov o svojom projekte, zdieľaním projektov na sociálnych sieťach či prednáškami v jednotlivých triedach. Po kampani sa spustí online hlasovanie. Porotou sú všetci žiaci i zamestnanci školy. 4.mája 2020 budú vyhlásené výsledky a 1000,-€, získaných od TTSK, sa rozdelí medzi výherné projekty. Ich realizácia bude prebiehať počas mája a júna v mimovyučovacom čase.

Pre lepšiu predstavivosť, ako Parti rozpočet prebieha, si žiaci zahrali spoločenskú hru s názvom Nie je mesto ako mesto. V skupinkách hľadali riešenia na najzávažnejšie problémy v daných mestských štvrtiach, vybrali 2 návrhy projektov, ktoré by zlepšili situáciu a následne svoje rozhodnutie obhajovali presvedčivými argumentmi pred ostatnými. Na záver každý hlasoval za projekty, ktoré by si zaslúžili finančnú podporu od mesta.

V závere stretnutia si žiaci pozreli video o školách z Trenčianskeho kraja, ktoré sa už minulý rok zapojili do Participatívneho rozpočtu. Okrem inšpiratívnych nápadov, ako napríklad relaxačná zóna, lavička lásky či dokonca protišmykový vstup do budovy školy, odzneli aj názory účastníkov, ktorým sa projekt veľmi páčil. Žiaci ocenili možnosť vysloviť a zrealizovať svoj návrh na zlepšenie školského prostredia, tiež konštatovali, že potrebná spolupráca ich viac skamarátila a sú hrdí na to, že svoj čas efektívne využili a vytvorili niečo, čo zlepší podmienky pre mnohých ďalších žiakov. Profesori si všimli rapídne zlepšenie atmosféry v triedach i na škole a ocenili, že im to pomohlo identifikovať slabé miesta školy.

Uvedomujeme si, že to nie je ľahká aktivita, zároveň však veríme, že naši žiaci vyhotovia a predstavia skvelé projekty, a tým zdokonalia našu školu.

Autorka textu: Nikoleta Kutálková, I.B, Gymnázium Pierra de Coubertina

Podobné

Prečítajte si tiež

Prejsť na odber noviniek