Deň víťazstva nad fašizmom na Obchodnej akadémii
8. mája sme si pripomenuli 80. výročie ukončenia jedného z najväčších vojnových konfliktov v dejinách ľudstva – 2. svetovej vojny.
„Vojna je pokračovaním politiky inými prostriedkami,“ povedal pruský generál Carl von Clausewitz na prelome 18. a 19. storočia.
Vojna má rôzne podoby, no jej podstata zostáva rovnaká – vždy počas nej zomierajú ľudia. Dá sa povedať, že ľudské dejiny sú vo veľkej miere dejinami vojnových konfliktov. Asi aj preto o nich vzniklo množstvo kníh, umeleckých diel, filmov, dokumentov či počítačových hier.
Program na Obchodnej akadémii v Senici
K rôznym formám pripomenutia sa pripojila aj Obchodná akadémia v Senici s programom, ktorý pripravili študenti 2. ročníka bilingválneho štúdia pod vedením svojej dejepisárky.
Najskôr spracovali svedectvá o 2. svetovej vojne z vlastných rodín, obcí či miest. Tieto informácie doplnili o fakty z odbornej literatúry, kroník a internetu. Výstupom boli scénky simulujúce pocity a osudy ľudí vtedajšej doby.
Doplnené o multimediálnu produkciu, vytvorili hodnotný program pre:
-
spolužiakov
-
rodičov
-
žiakov základných škôl zo Senice a okolia
-
predstaviteľov miestnych inštitúcií
Zážitkové učenie dejepisu
Na prípravu programu sa využili dramatizačné metódy zážitkovej pedagogiky – účinný spôsob, ako motivovať žiakov učiť sa predmet, ktorý sa na prvý pohľad môže zdať „nepotrebný“.
Ide o overenú metódu rozvoja estetického cítenia a sociálnych zručností, kde si žiaci pomocou divadelných aktivít prehlbujú zážitky:
-
písanie scenára
-
nácvik rolí
-
tímová spolupráca
-
samotné vystúpenie
Príbehy hrdinov, obetí aj preživších
Diváci aj účinkujúci boli vtiahnutí do osudov obyčajných ľudí – na bojisku aj mimo neho. Príbehy ukázali:
-
hrdinstvo
-
utrpenie
-
prežitie
Podľa odborníkov dramatizácia vytvára silné zážitky, ktoré žiaci počas reflexie ďalej spracúvajú. Študenti tak „naozaj“ prežívali kľúčové udalosti dejín:
-
vznik a charakter Slovenského štátu
-
holokaust
-
protifašistický odboj
Odkaz pre dnešok
Simulované situácie sa pre študentov stali návodom, ako sa zachovať v podobných prípadoch aj dnes, keď musíme čeliť negatívnym javom v spoločnosti.
Podujatie tak naplnilo hlavný cieľ dramatizačných metód – formovanie hodnotovej orientácie žiakov.
Uvedomili si, že boj za slobodu a ľudské práva zásadne ovplyvnil vývoj spoločnosti a premieta sa aj do dnešnej reality.