Meranie ultrajemných častíc z dopravy pred areálom ZŠ J. A. Komenského v Seredi, v Trnavskom kraji

Publikované: 20.11.2024/ Aktualizované: 26.05.2025

Intenzívna automobilová doprava je najčastejšou príčinou zhoršenia kvality ovzdušia v mestách. Dôvodov nárastu automobilovej dopravy je viac, zamerali sme sa na jeden z nich – vozenie detí osobným automobilom do škôl v rannom a popoludňajšom čase počas pracovného týždňa.

Kde vidíme problém?

Hlavný vstup do areálu materských, základných ale aj stredných škôl, je v mnohých prípadoch priamo z miestnej komunikácie. Tu dochádza k stretu prichádzajúcich a odchádzajúcich áut, detí a rodičov vystupujúcich z áut, detí prichádzajúcich pešo, detí na bicykloch či kolobežkách. Tu nám vzniká problém. Neprehľadná situácia z dôvodu kolóny áut na komunikácii a v jej bezprostrednom okolí, výška detí na úrovni áut a nesústredenosť detí voči okoliu, vytvárajú zvýšené riziko z pohľadu nehodovosti.

Vysoká koncentrácia áut na jednom mieste i keď v krátkom čase spôsobuje ďalší problém – vypúšťanie znečisťujúcich látok z výfukov áut znečisťuje ovzdušie, čo je zdravotný rizikový faktor najmä pre deti. Medzi znečisťujúce látky, ktoré sa uvoľňujú do ovzdušia, patria najmä emisie oxidov dusíka a prachové častice (PM₁₀ a MP₂,₅). Súčasťou prachových častí sú aj ultrajemné častice. Tento závažný problém majú aj ostatné členské krajiny Európskej únie, podľa Európskej environmentálnej agentúry znečistené ovzdušie každoročne spôsobí viac ako 1 200 úmrtí ľudí mladších ako 18 rokov. Deti v porovnaní s dospelými spotrebujú viac vzduchu, a preto mnohokrát vdychujú aj viac znečisteného vzduchu.

Čo nám ukazujú výsledky z merania?

Podporujeme zmeny správania v prospech aktívnej mobility v mestách na Slovensku a preto sme v spolupráci s našim partnerom o. z. CEPTA uskutočnili v termíne 7. a 8. novembra 2024 meranie ultrajemných častíc z dopravy pred areálom ZŠ J. A. Komenského v Seredi.

Meranie vykonával medzinárodný poradca pre kvalitu ovzdušia a klímu, p. Kaare Press-Kristensen, dva dni. Prvý deň, vo večerných hodinách v čase od 20:23 hod. do 20:57 hod., keď bola intenzita dopravy veľmi nízka, bola priemerná hodnota z merania 6 962 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu. (Počas merania mohli byť zachytené hodnoty z mestského pozadia dopravy.) Druhý deň, v čase od 7:15 hod. do 8:00 hod., kedy rodičia privážali deti pred bránu základnej školy na ulici Komenského, teda v čase rannej dopravnej špičky, bola priemerná hodnota z merania 14 482 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu. 

Čo sa skrýva za číslami?

Ultrajemné častice vznikajú pri procese spaľovania pohonných hmôt alebo pri vykurovaní domácností tuhým palivom. Častice majú vysoký obsah toxických sadzí a ich povrch je pokrytý polycyklickými aromatickými uhľovodíkmi a ťažkými kovmi. Tým, že sú veľmi drobné, (pre porovnanie, priemer ultrajemnej častice je približne 100-krát menší ako priemer zrnka piesku), môžu preniknúť cez hornú dýchaciu sústavu do pľúc a odtiaľ sú krvným riečišťom prenášané do celého organizmu. Odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) pre čistý vzduch je do 1 000 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu. 

Vieme ísť príkladom?

Poukázať na tento problém, s ktorým sa pasuje nejedna materská či základná škola na Slovensku, sme mali možnosť aj počas Európskeho týždňa mobility (ETM). V spolupráci s vedením ZŠ J. A. Komenského, mestom Sereď, mestskou políciou a s miestnym poslancom, p. Štefanekom, sa nám podarilo uzatvoriť Komenského ulicu počas pracovného týždňa. Verejná miestna komunikácia aj s prislúchajúcim okolitým priestorom patrila len deťom a všetkým nám, bez áut. Počas ETM nás v prvý deň privítalo upršané, sychravé a chladné počasie. Ani to však neodradilo príchodzích. Do školy prichádzali všetci pešo, s dáždnikmi alebo v pršiplášťoch. Autá nechali odstavené na priľahlých parkoviskách a pár desiatok metrov prichádzali v skupinkách, so spolužiakmi, s rodičmi či starými rodičmi. Nereptali, naopak si zmenu pochvaľovali, a okrem detí mali úsmev na tvári aj rodičia. Zopár z nich sa vyjadrilo, že by sa im ulica bez áut páčila nastálo.

To, či takéto opatrenie zostane, je na rozhodnutí miestnej samosprávy a ostatných kompetentných. My, manažérky kvality ovzdušia, však vieme, že „frajeri a frajerky z Komenskej“ by to tak chceli. Povedali nám to. Keď my dospelí našim ratolestiam vytvoríme vhodné podmienky a pôjdeme im príkladom, budú nás prirodzene nasledovať – do školy po vlastných.

Ďalšie aktivity organizácie

Európsky deň spolupráce v Dolnej Krupej
Testuj svoje vedomosti o udržateľnej mobilite a vyhraj zážitok pre celú triedu
Siedmy ročník župného participatívneho rozpočtu prináša obyvateľom niekoľko možností ovplyvniť rozvoj Trnavského kraja
Do 44 župných stredných škôl nastúpilo 16-tisíc študentov. Školský rok župa slávnostne otvorila s novou telocvičňou v Senici
Už o týždeň otvorí župa svoje dvere návštevníkom. Deň župy bude v znamení vedy, inovácií a overovania faktov
Župan Viskupič: SNP nebolo falošným mierotvorným projektom, ale ozbrojeným výstupom proti okupantovi
Trnavský kraj vstupuje do nového školského roka, prioritou je bezpečnosť, študentom ponúkne aj psychologickú pomoc na 44 stredných školách
Moderné zázemie, viac pohodlia aj bezpečia. Klienti a zamestnanci župného Centra sociálnych služieb v Šoporni dostali úplne nové priestory
Od dnes na jeden lístok z tvojej obce až do cieľa v Trnave. Spúšťame kombinovanú regionálnu a mestskú dopravu
Trnavská župa si osvetlením divadla v Trnave pripomenie Deň nezávislosti Ukrajiny
Kraj zrekonštruuje most pri Veľkých Úľanoch, pre zachovanie dopravy vybuduje užitočné dočasné premostenie
Trnavský kraj rozvíja spoluprácu s ďalším českým krajom, na Vysočine sa inšpiroval v oblasti sociálnych služieb

Prečítajte si tiež

Prejsť na odber noviniek