Meranie ultrajemných častíc z dopravy pred areálom ZŠ J. A. Komenského v Seredi, v Trnavskom kraji

Publikované: 20.11.2024/ Aktualizované: 26.05.2025

Intenzívna automobilová doprava je najčastejšou príčinou zhoršenia kvality ovzdušia v mestách. Dôvodov nárastu automobilovej dopravy je viac, zamerali sme sa na jeden z nich – vozenie detí osobným automobilom do škôl v rannom a popoludňajšom čase počas pracovného týždňa.

Kde vidíme problém?

Hlavný vstup do areálu materských, základných ale aj stredných škôl, je v mnohých prípadoch priamo z miestnej komunikácie. Tu dochádza k stretu prichádzajúcich a odchádzajúcich áut, detí a rodičov vystupujúcich z áut, detí prichádzajúcich pešo, detí na bicykloch či kolobežkách. Tu nám vzniká problém. Neprehľadná situácia z dôvodu kolóny áut na komunikácii a v jej bezprostrednom okolí, výška detí na úrovni áut a nesústredenosť detí voči okoliu, vytvárajú zvýšené riziko z pohľadu nehodovosti.

Vysoká koncentrácia áut na jednom mieste i keď v krátkom čase spôsobuje ďalší problém – vypúšťanie znečisťujúcich látok z výfukov áut znečisťuje ovzdušie, čo je zdravotný rizikový faktor najmä pre deti. Medzi znečisťujúce látky, ktoré sa uvoľňujú do ovzdušia, patria najmä emisie oxidov dusíka a prachové častice (PM₁₀ a MP₂,₅). Súčasťou prachových častí sú aj ultrajemné častice. Tento závažný problém majú aj ostatné členské krajiny Európskej únie, podľa Európskej environmentálnej agentúry znečistené ovzdušie každoročne spôsobí viac ako 1 200 úmrtí ľudí mladších ako 18 rokov. Deti v porovnaní s dospelými spotrebujú viac vzduchu, a preto mnohokrát vdychujú aj viac znečisteného vzduchu.

Čo nám ukazujú výsledky z merania?

Podporujeme zmeny správania v prospech aktívnej mobility v mestách na Slovensku a preto sme v spolupráci s našim partnerom o. z. CEPTA uskutočnili v termíne 7. a 8. novembra 2024 meranie ultrajemných častíc z dopravy pred areálom ZŠ J. A. Komenského v Seredi.

Meranie vykonával medzinárodný poradca pre kvalitu ovzdušia a klímu, p. Kaare Press-Kristensen, dva dni. Prvý deň, vo večerných hodinách v čase od 20:23 hod. do 20:57 hod., keď bola intenzita dopravy veľmi nízka, bola priemerná hodnota z merania 6 962 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu. (Počas merania mohli byť zachytené hodnoty z mestského pozadia dopravy.) Druhý deň, v čase od 7:15 hod. do 8:00 hod., kedy rodičia privážali deti pred bránu základnej školy na ulici Komenského, teda v čase rannej dopravnej špičky, bola priemerná hodnota z merania 14 482 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu. 

Čo sa skrýva za číslami?

Ultrajemné častice vznikajú pri procese spaľovania pohonných hmôt alebo pri vykurovaní domácností tuhým palivom. Častice majú vysoký obsah toxických sadzí a ich povrch je pokrytý polycyklickými aromatickými uhľovodíkmi a ťažkými kovmi. Tým, že sú veľmi drobné, (pre porovnanie, priemer ultrajemnej častice je približne 100-krát menší ako priemer zrnka piesku), môžu preniknúť cez hornú dýchaciu sústavu do pľúc a odtiaľ sú krvným riečišťom prenášané do celého organizmu. Odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) pre čistý vzduch je do 1 000 ultrajemných častíc na cm³ vzduchu. 

Vieme ísť príkladom?

Poukázať na tento problém, s ktorým sa pasuje nejedna materská či základná škola na Slovensku, sme mali možnosť aj počas Európskeho týždňa mobility (ETM). V spolupráci s vedením ZŠ J. A. Komenského, mestom Sereď, mestskou políciou a s miestnym poslancom, p. Štefanekom, sa nám podarilo uzatvoriť Komenského ulicu počas pracovného týždňa. Verejná miestna komunikácia aj s prislúchajúcim okolitým priestorom patrila len deťom a všetkým nám, bez áut. Počas ETM nás v prvý deň privítalo upršané, sychravé a chladné počasie. Ani to však neodradilo príchodzích. Do školy prichádzali všetci pešo, s dáždnikmi alebo v pršiplášťoch. Autá nechali odstavené na priľahlých parkoviskách a pár desiatok metrov prichádzali v skupinkách, so spolužiakmi, s rodičmi či starými rodičmi. Nereptali, naopak si zmenu pochvaľovali, a okrem detí mali úsmev na tvári aj rodičia. Zopár z nich sa vyjadrilo, že by sa im ulica bez áut páčila nastálo.

To, či takéto opatrenie zostane, je na rozhodnutí miestnej samosprávy a ostatných kompetentných. My, manažérky kvality ovzdušia, však vieme, že „frajeri a frajerky z Komenskej“ by to tak chceli. Povedali nám to. Keď my dospelí našim ratolestiam vytvoríme vhodné podmienky a pôjdeme im príkladom, budú nás prirodzene nasledovať – do školy po vlastných.

Prečítajte si tiež

Prejsť na odber noviniek